A
korai időszakban az újszülött külseje, a csecsemővonások nagyon fontos
szerepet játszanak. Lorenz eredetileg állatoknál figyelte meg ezeket a
vonásokat, s „babaszerűség”-nek nevezte. Megfigyelte, hogy ezek vonzzák a
felnőtteket és gondozó viselkedést váltanak ki belőlük. Fullard és
Rieling ezt a vonzalmat vizsgálták kísérletükben, amelyben arról
kérdezték a vizsgálati személyeket, hogy két összetartozó, egy felnőttet
és egy kölyköt ábrázoló kép közül melyik tetszik nekik jobban. Néhány
kép állatokat, mások embereket ábrázoltak. Az eredmények szerint a
lányok preferenciája 12 és 14 éves koruk között, a fiúké 14 és 16 év
között eltolódott a kölykök irányába, ami egybeesik mindkét nemnél azzal
az életkorral, amikor átesnek azokon az élettani változásokon, melyek
képessé teszik őket az utódnemzésre.
Kezdetben
korai kötődésről (early bonding) beszélhetünk, s ennek nyomán alakul ki
a ragaszkodás (attachement). A korai kötődést befolyásoló tényezők
többek között a gondozó attitűdje, a születés utáni pillanatok, a
csecsemő temperamentuma, a csecsemő sírása és mosolya (szociális,
differenciált mosoly), a csecsemővonások, a szemkontaktus és a reflexek.
Az
1950-es évek végéig a gyermeknek az anyához való ragaszkodását az
érdekszeretet elmélettel magyarázták, amely szerint a gyermek ahhoz
kötődik, aki enni ad neki. Ahogy Freud fogalmazott: „A szeretet eredete a
táplálkozás kielégített szükségletéhez kötődésben van.”. Freud
legfontosabbnak a felnőttkori kapcsolatok szempontjából az anyához való
kötődést tartotta, úgy gondolta, hogy ez a kapcsolat képezi majd a
későbbi párkapcsolatok alapjait is. A freudi pszichoanalízis mellett a
behaviorista tanulás elmélet is az érdekszeretetet vallja, de ennek keretében drive-redukcióról, illetve másodlagos megerősítésről beszélhetünk. Az elsődleges megerősítő a táplálék, a másodlagos az anya személye.Az
érdekszeretet elmélettel összefüggésben több állatkísérletet is
végeztek. Harlow kismajmokkal végzett kísérletei szerint például
fontosabb az érintés és a melegség, mint a táplálék. Ezekben a
kísérletekben rézuszmajmokat születésük után pár órával elválasztottak
az anyjuktól, s drótanyával és/vagy szőranyával tették őket egy
ketrecbe. A kismajmok még akkor is a szőranyán csimpaszkodtak többet, ha
a szopótartályt a drótanyán helyezték el, mert miután jóllaktak,
visszamásztak a szőranyára. Ha ijesztő dolgot tettek be melléjük a
ketrecbe, a kismajmok a szőranyába csimpaszkodtak. A kísérlet alapján
azt mondhatjuk, hogy az anya-gyerek kapcsolatnak mindenképpen fontos
eleme a testi közelség és a biztonságérzet – természetesen a táplálás
mellett. Lorenz imprintinggel kapcsolatos kísérletei is azt az eredményt
adták, hogy némely állat olyan személyhez, sőt, akár mozgó tárgyhoz is
képes ragaszkodni, aki soha nem táplálta, csupán először őt pillantotta
meg a szenzitív periódusban. Shaffer és Emerson skót csecsemők
vizsgálatakor azt az eredményt kapták, hogy a gyermekek egy része éppen
úgy, vagy akár jobban kötődik olyan személyekhez, akik szinte soha sem
etették őket (pl. az apához), mint azokhoz, akik nap mint nap
gondoskodnak róluk. Következtetéseik szerint a gyermek ahhoz fog a
legjobban kötődni, aki a legérzékenyebben reagál rá, és a legtöbb ingert
nyújtja neki.
Bowlby
„szerint az anyai szeretet olyan fontos a mentális egészséghez, mint a
vitaminok és a fehérjék a fizikai egészséghez”. A kötődési kapcsolat az
első életév során alakul ki, a gondozóval folytatott interakcióksorán.
Az anyával való kapcsolat minden későbbi szociális kapcsolat mintája,
mivel a gyermek ebben a kapcsolatban tanulja meg, hogy mit várhat
másoktól, s neki mit kell adnia, nyújtania. Bowlby elmélete szerint a
kötődési viselkedés velünkszületett, amely elősegíti a közelséget és a
kontaktust a kötődési személlyel; nagyon fontos a szülőnek a
válaszkészsége erre a viselkedésre; továbbá a
gyermek életének korai szakaszában létezik egy kritikus szakasz, amikor
ennek a kötődésnek ki kell alakulnia. A kötődés Bowlby szerint önálló motivációs-viselkedési rendszer, nem támaszkodik más alapvető szükséglet kielégítésére.
Bowlby
szerint, míg egyes viselkedéses rendszerek a kötődési viselkedéses
rendszer aktiválódásának irányába hatnak, addig vannak vele versengő
rendszerek is, mint például az explorációs viselkedések. A gyermek két,
különböző információt figyel: a veszély jeleit és a kötődési személy
elérhetőségét, ami a tőle való fizikai távolságot és a válaszkészségét
is magában foglalja. Ha
a környezet nem fenyegető, akkor a gyermek biztonságban érzi magát,
nyugodtan explorál, és a kötődési személy csak mint biztonságos bázis
van jelen. Ha a környezet megváltozik, akkor a gyerek közelebb megy az
anyához. Bowlby szerint ez a rendszer epizodikusan működik.Ainsworth
és munkatársai az „idegen helyzet” kísérletben vizsgálták a fenti
feltételezéseket, melynek eredményeképpen a biztonságosan kötődő, az
elkerülő és az ellenálló gyermekek csoportját különböztették meg, s
megközelítésük folyamatosan aktív rendszert feltételez. Main és Solomon egy negyedik kategóriát javasoltak a fenti három mellé, melyet rendezetlennek (dezorganizáltnak) neveztek. Ezeket a kategóriákat a gyermekek viselkedése alapján határozták meg. Ainsworth
és munkatársai feltételezték elsőként azt, hogy a kötődési
viselkedésben megmutatkozó különbségeket a korai anya-gyermek
interakciók minőségében és a gondozói szenzitivitásbanmeglévő
különbségek okozzák. Kimutatták, hogy a csecsemő jelzéseire adott
megfelelő intenzitású és időzítésű, a gyermek által kiszámítható,
szenzitív gondozói válaszadás vezet az optimális, biztonságos kötődés
kialakulásához (az anyák mind a négy vizsgált dimenzión - szenzitivitás,
elfogadás/elutasítás, kooperáció, pszichológiai elérhetőség - magas
értékkel rendelkeztek). A bizonytalan-elkerülő kötődés hátterében a
csecsemő jelzéseit figyelmen kívül hagyó, elutasító vagy elhanyagoló, a
bizonytalan-rezisztens kötődés hátterében pedig a gyermek számára nem
bejósolható, következetlen szenzitivitású gondozás állt.
Mai felfogásunk szerint a kötődés egyfajta belső munkamodell kialakulását jelenti a csecsemő elméjében arról, hogy hogyan viszonyulnak egymáshoz az emberek. Megalkotják a „szeretet elméletét”. Szerencsés esetben a szeretetét, hiszen az elmélet és a tapasztalat viszonya kétirányú: ha gyakran bántak durván a gyermekkel azok, akikhez támogatásért fordult volna, akkor hasonló bánásmódot fog elvárni másoktól is, sőt, viselkedésüket már ezen elvárás szerint értelmezi. Szerencsére a modell rugalmas. Még a sokat bántalmazott gyerekek is megmenekülhetnek a (komolyabb) lelki károsodástól, ha van olyan személy a környezetükben, akihez pozitívan kötődhetnek.
Mai felfogásunk szerint a kötődés egyfajta belső munkamodell kialakulását jelenti a csecsemő elméjében arról, hogy hogyan viszonyulnak egymáshoz az emberek. Megalkotják a „szeretet elméletét”. Szerencsés esetben a szeretetét, hiszen az elmélet és a tapasztalat viszonya kétirányú: ha gyakran bántak durván a gyermekkel azok, akikhez támogatásért fordult volna, akkor hasonló bánásmódot fog elvárni másoktól is, sőt, viselkedésüket már ezen elvárás szerint értelmezi. Szerencsére a modell rugalmas. Még a sokat bántalmazott gyerekek is megmenekülhetnek a (komolyabb) lelki károsodástól, ha van olyan személy a környezetükben, akihez pozitívan kötődhetnek.
Jusztné Vincze Szabina
pedagógus, perinatális szaktanácsadó, babamasszőr
http://perinatalis.hu/
http://perinatalis.blogspot.hu/
http://www.facebook.com/perinatalis
pedagógus, perinatális szaktanácsadó, babamasszőr
http://perinatalis.hu/
http://perinatalis.blogspot.hu/
http://www.facebook.com/perinatalis
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése